TUKY

Patří sem živočišné tuky, jako je máslo nebo sádlo a rostlinné tuky jako je margarín, rostlinné oleje a olivové oleje.

Z hlediska chemického složení jsou přítomny v každém tuku tři typy mastných kyselin: nasycené, nenasycené a mononenasycené.

Nasycené mastné kyseliny jsou nejhorší z hygienického hlediska, protože jsou těžko stravitelné a mohou způsobovat problémy v oběhovém systému.

Mononenasycené mastné kyseliny jsou organismem mnohem více tolerovány. Díky jejich dostatečné stabilitě jsou nejlepší pro naše zdraví, zřídka kdy způsobují poškození buněk (nepodporují tvorbu volných radikálů) a jsou snadno stravitelné. Jejich spotřeba snižuje špatný cholesterol v krvi.

Polynenasycené mastné kyseliny jsou sice snadno stravitelné, ale v organismu oxidují. Důsledkem toho tvoří volné radikály v těle.

 

JAKÉ DRUHY TUKŮ JSOU V POTRAVINÁCH?

  • Nasycené tuky
  • Polynenasycené tuky
  • Mononenasycené tuky
  • Transmastné kyseliny
  • Ztužené tuky

 

VÝZNAM TUKŮ

Tuky se nacházejí ve všech živočišných i rostlinných buňkách a mohou se vázat na sacharidy. Ne všechny tuky jsou škodlivé a určitě bychom se jich neměli vzdávat. Tuky z různých potravin jsou nezbytné pro správné fungování našeho organismu. Jejich konzumace v doporučeném množství (nepřesahující 30% denního obrazu energie)je dobře tolerována a má různé blahodárné účinky.

Tuky jsou zdrojem energie a esenciálních mastných kyselin. Pomáhají vstřebávat některé vitaminy, jako jsou A, D, E, K, stimulují sekreci žluče, zlepšují fungování žlučníku a zpomalují vyprazdňování žaludku.

Nicméně naopak příliš vysoká spotřeba tuků může přinést nepříznivé dopady na naše zdraví.

OLIVOVÝ OLEJ VS JINÉ TUKY

Tuky živočišného původu (máslo a sádlo) se obvykle skládají z nasycených mastných kyselin.

Tuky rostlinného původu (margarín, rostlinné oleje) se vyznačují silnou přítomností polynenasycených mastných kyselin. Olivový olej je také rostlinný tuk, ale jako jediný se skládá hlavně z mononenasycených mastných kyselin. Nejenom, že je takovéto složení jedinečné, ale olivový olej je bohatý i na polyfenoly (příznivý účinek se dostává při dávce 20mg olivového oleje), které přispívají k ochraně krevních lipidů před oxidačním stresem. Tyto dvě vlastnosti dělají z olivového oleje nejzdravější tuk.

Další výhodou olivového oleje v porovnání s jinými oleji je fakt, že se jako jediný získává výhradně mechanickými procesy bez použití dalších přísad.